Posted on 18th October 200915 Responses
Gra(t)tis
Comments
comment by Liv
Posted on October 18, 2009 at 19:07

Sikke et fineste design bloggen har fået, siden jeg senest var forbi! Grattis med det! ;-)
Og et dejligt regnestykke er det også! Det kan du helt sikkert bruge til noget – og tænk at årskortet så også kan bruges til andre transport-opgaver end de bemeldte 3 dage om ugen til arbejdspladsen. Det er da kræs! :-)

comment by Thomas
Posted on October 18, 2009 at 21:21

Danmark er, indser man efter en del aar i udlandet, et besynderligt land! :-)

comment by Dina
Posted on October 18, 2009 at 22:34

Ja, gad vide om der er andre lande der giver skattefradrag for transport til og fra arbejdet. Skotland?
Jeg synes selv det er underligt at det kan lade sig gøre, og at jeg ligefrem kan tjene penge på at pendle hvis jeg tager af sted mere end 3 gange ugentligt.
Faldt i øvrigt lige over reglerne for befordringsfradrag (eller mangel på samme) for SU-modtagere:
“Man kan, som studerende, ikke få befordringsfradrag for rejse mellem bopæl og uddannelsessted. Argumentet er, at man kan få tilskud til månedskort med offentlig transport. Men hvis man får et studiejob på sit uddannelsessted, kan man få befordringsfradrag efter gældende takster, hvis man rejser mere end 12 km hver vej. “ Dette er uafhængigt af om man arbejder 1 eller 10 timer på en dag, så hvis man har fem timer om ugen kunne man jo vælge at lægge dem fra 8 til 9 hver dag.

comment by Sebastian Adorján Dyhr
Posted on October 18, 2009 at 22:39

Nej regler af den slags og mange andre er vist lavet til at give folk grå hår i hovedet.

Noget andet er da i øvrigt, at et fradrag på 37 kkr ikke det samme som, at du slipper for en udgift på 37 kkr – det er jo bare, at du slipper for at betale SKAT af 37 kkr eller er det mig, der ikke fatter systemet?

comment by Dina
Posted on October 18, 2009 at 22:42

@Sebastian, du fatter systemet korrekt. Det er derfor jeg ikke får 80000 ekstra ind på kontoen selvom jeg har et fradrag på det beløb. Det betyder at der er ca 37000 mere på kontoen end hvis jeg skulle have betalt skat af de 80000. Voila!

comment by Sebastian Adorján Dyhr
Posted on October 18, 2009 at 22:48

Smart – tak, men jeg kommer ofte i tvivl, fordi det er eller andet sted er noget roderi.

Nå men så er det jo faktisk temmelig perfekt for dig, når det går op – sjovere og mere mærkeligt er det selv, hvis det giver overskud – der burde være en regel om, at der ikke skulle kunne blive overskud ud af det. For det er da absurd; og det er også absurd at give folk tilskud til, at de skal rejse langt og miljøbelaste for at komme på arbejde, for slet ikke at tale om dem, der har børn, som skal undvære deres forældre endnu længere på grund af transporten til disses arbejde, *suk*.

comment by Dina
Posted on October 18, 2009 at 22:49

Det minder mig i øvrigt om en anden mærkelig ting: Unge under 20 år ikke kan få udeboende SU, medmindre deres forældre bor mere end 20 kilometer fra uddannelsesstedet. Jeg var under en SU-berettiget uddannelse fra jeg var 16 (og i øvrigt udeboende). Frem til jeg blev 18 var der ingen kære stat (dvs ingen SU). Da jeg blev 18 kunne jeg få SU som hjemmeboende pga overstående regel.
-Nu er rengøring ikke det bedst lønnede job når man skal få det til at dække mad, tøj og husleje, mens man er (for ung) under uddannelse. …Og så undrede man sig over mit fravær!? Nogle regler er altså ikke for heldigt udformet.

comment by Dina
Posted on October 18, 2009 at 22:53

Jeg er enig i at der burde være en slags overskudsgrænse så man ikke kunne tjene på det, men det er måske relevant for de færreste i virkeligheden. Det er jo trods alt kun fordi mit arbejde består i at læse og skrive at jeg kan arbejde perfekt i toget.

comment by Thomas
Posted on October 18, 2009 at 23:16

Ingen befordringsfradrag i Skotland. Til gengæld koster bilerne jo saa kun en trediedel af i Danmark.
Da jeg begyndte paa uni i en alder af 18,5 aar, kunne man først faa SU fra kvartalet efter, man fyldte 19. Men man maatte gerne laane de penge, de andre studerende fik gratis. Den regel blev ændret det flg. aar. :-/

comment by Dina
Posted on October 18, 2009 at 23:27

Alder er et mærkeligt kriterie hvad angår økonomi… DSB havde også studierabat til unge under 26 (Wild card) uafhængigt af om man så var studerende eller millionær. Nu har de ændret det til at man skal bevise man modtager SU, hvilket ekskluder de studerende der er under 18, og som måske især kunne have brug for rabatten.
Det er nu heller ikke nemt!

Det med billigere biler hjælper da i det mindste lidt på muligheden for at arbejde lidt længere væk. Men det er vist Danmark der er skæv på den mht bil(afgift)priser

comment by Sebastian Adorján Dyhr
Posted on October 18, 2009 at 23:55

Men altså mht bilafgifter, så er det altså – for nu at tage den igen – smartere for miljøet, hvis det fik folk til at bruge den offentlige trafik. Ja så ved jeg, at det lige er sådna, at det OGSÅ holder gamle biler på gaden – og det er ikke smart for miljøet. Hmm, måske skulle de sænke afgiften for erstatningsbiler men hæve den for førstegangskøb?

Ikke nemt-

comment by Thomas
Posted on October 19, 2009 at 12:15

Sebastian, ja det er svært.
Min kære hustru bemærkede første gang hun var i København, at der næsten ingen biler var, men til gengæld klarede de faa, der var, at faa byen til at lugte mere af bilos end Glasgow.

comment by Dina
Posted on November 10, 2009 at 22:45

“Brug cyklen på jobbet og få en “lønforhøjelse” på 8 øre pr. km.

Sådan lyder budskabet fra Skatterådet, der har i dag har fastsat satserne for befordringsfradrag og skattefri befordringsgodtgørelse for 2010.

Den skattefri godtgørelse for at bruge egen cykel, knallert eller 45-knallert – og fremover også scooter – bliver på 48 øre pr. km. Og det er en stigning fra 40 øre i år. Rådet forklarer stigningen med, at satsen er blevet reguleret efter forbrugerindekset, og det vil den også blive fremover.”

Fra EPN i dag: http://epn.dk/samfund/politik/article1881472.ece

Således kan Tomas nu trække 317 kroner kroner fra i skat pr år, for sin daglige cykeltur på 6 km pr. vej! Det er jo en mærkbar stigning på hele 21,5 kroner pr år (og det er vel om mærke fradraget, så i praksis får man kun 11 kroner mere ud i sidste ende).

-Et tiltag der virkelig må forventes at motivere danskerne til at hoppe ud på cyklen en kold mørk våd vintermorgen…

comment by Sebastian Adorján Dyhr
Posted on November 11, 2009 at 12:02

Hov – vil det sige, at de har fjernet bundgrænsen, hvor man ikke får fradrag?

comment by Dina
Posted on November 19, 2009 at 10:27

Jeg vil antage at når det gælder cykler/knallerter er bundgrænsen enten fjernet eller reduceret…

Leave a Response